Clickbait virker

Clickbait

Clickbait. Bare ordet er hadet af mange. Du kommer bare ikke udenom det, når du skal skrive en god overskrift til din pressemeddelelse. For clickbait virker.

Ved at skabe nysgerrighed omkring din pressemeddelelse med en god overskrift, så får du flere til at læse den. Og det er jo hensigten med din meddelelse.

En simpel overskrift som; “Jeg har startet ny firma” – er der måske ikke så mange, der klikker på for at læse den historie. Jeg mener, der er jo folk, der starter en virksomhed op hver dag.

Mens en overskrift som; “Baller af stål” vil få folk til at klikke. De vil tænke; hvem er det, der har baller af stål? Handler det om, at jeg kan få baller af stål?

Så kan det da godt være, at folk så vil blive en smule skuffet, når de ved at læse artiklen finder ud af, at den handler om lokale Finn, der er startet op som personlig træner nede i den lokale gymnastiksal. Men folk klikkede på artiklen, fordi overskriften skabte nysgerrighed. Clickbait virker, hvad enten du kan lide det eller ej.

Tre eksempler på clickbait

Når du skal skrive en god overskrift, der fanger læseren, så er der tre tips du kan følge. Eksemplerne er faktisk clickbait, fordi de lokker læseren til at klikke på overskriften og læse artiklen. Der er nemlig stor forskel på at lave clickbait på en sober måde eller på den overdrevne måde, som store medier bruger.

Vær præcis og konkret: Gør overskriften kort og præcis, så den straks fanger læserens opmærksomhed og beskriver virksomhedens kernebudskab. Undgå for mange floskler og vær direkte i formuleringen.

Eksempel: “Ny personlig træner i byen”

Skab nysgerrighed: Brug en overskrift, der vækker læserens nysgerrighed og gør dem interesserede i at læse mere om virksomheden. Skab en lille undren eller løft en interessant pointe.

Eksempel: “Finn har den hemmelige formel”

Fokusér på fordelene: Hvis din virksomhed tilbyder en løsning eller fordel for kunderne eller samfundet, så lad det skinne igennem i overskriften. Folk vil gerne vide, hvad de kan få ud af at læse mere om din virksomhed.

Eksempel: “Finn gør din hverdag bedre”

Husk altid at være ærlig og troværdig i din overskrift og pressemeddelelse, da det er vigtigt for at opbygge tillid til din virksomhed.

Hvilken overskrift ville du klikke på?

Loading

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.